Na forum.stronghold.net.pl wykorzystujemy ciasteczka. Jeśli jeszcze nie masz dość tego typu komunikatów, więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies. zamknij
Zapowiada się to lepiej od edycji ostatecznej "jedynki";
8 nowych jednostek
Większe mapy
Nowi lordowie AI do trybu skirmish
Nowe kampanie
Szlak kooperacyjny
Także zobaczymy co dowiozą, pół roku to jeszcze sporo czasu.
Widzę przystanie jako asset na mapie, ale nie da się po nich chodzić.
5 stopni przybliżenia, bardzo fajnie. W edycji ostatecznej "jedynki" były tylko 3. Mam nadzieję, że dodadzą te stopnie przybliżenia też do tamtej części jako quality of life.
Niestety nie można rekrutować najemników w żadnej z dwóch misji, więc niby są 4 nowe jednostki, ale chyba tylko dla AI.
Na tym skończyłem przygodę z demo, zamierzam zagrać dopiero jak wyjdzie pełna gra, ale zapowiada się dobrze.
Ogólnie jestem raczej pozytywnie zaskoczony. Demo odpaliłem tylko na chwilę, żeby złapać jakąkolwiek perspektywę.
Nie wiem, czy ulepszali grafikę skał i roślinności, ale kolorystyka jednostek miejscami się trochę za bardzo wyróżnia - tak jakby byli z innej gry (np. rycerze na koniach).
Liczyłem, że może dodadzą jakieś dodatkowe budynki, skoro dodają nowe jednostki, co już zmienia balans rozgrywki
Na większe mapy i realne wsparcie dla moderów mógłbym się podekscytować. A że remaster reklamuje się głównie odświeżonymi teksturami, to nie robię sobie nadziei.
Na demo niestety jak na razie tylko rzuciłem okiem i kątem oka patrzyłem co Lutel tam cuduje na YT, ale ogólnie zapowiada się naprawdę super! Jedynie martwi mnie historyczność tych nowych jednostek. Czy macie wiedzę, żeby ocenić, czy ten duet na wielbłądzie ma jakieś odniesienie historyczne? No i w sumie Bordinio też ma rację, czy nie zaburzy to balansu gry.. trochę ryzykowne.
Lordzie Smerfie, z tego, co mi się obiło o uszy, to chyba mają być większe mapy! Ale to jeszcze do sprawdzenia.
Ciekawe, czy te jednostki to też będą najemnicy za samo złoto, czy będzie się produkowało dla nich broń może? To byłoby fajne.
Rzeczywiście zapowiadają większe mapy. W 1:27 na filmie https://www.youtube.com/watch?v=yGQWSeQ4KqA jest rozmiar 800x800, ale to nie jest oficjalna obietnica - i dlaczego nie więcej? Zarazem autorzy fanowskiego patcha https://unofficialcrusaderpatch.github.io/faq.html twierdzą, że takie rozszerzenie byłoby bardzo trudne. Stronghold: Definitive Edition chyba też tego nie miała?
Nowa animacja zbrojnego piechura jest gorsza niż ta sprzed 25 lat: niepotrzebnie macha rękami i wygląda na znudzonego. Co do rycerza też się zgodzę (ale wydaje mi się, że ten oryginalny także się zbytnio "ślizgał" po pustyni i efekt ratowała mniejsza liczba klatek).
Sam dodatek nowych jednostek oczywiście byłby ciekawy; jak dobrze pamiętam, to kiedyś marzyło się o "lekkiej kawalerii", dla której potrzeba konia i włóczni. Nowi przeciwnicy AI są za to z grubsza bezwartościowi - fanowskie modyfikacje potrafią dodać własnych, i prawdziwą przeszkodą jest brak dostępu do sensownych parametrów AI (poza układem zamku).
Te jednostki "beduińskie" mają być najemnikami, za samo złoto.
Jeśli chodzi o historyczność: w tym samym filmie https://www.youtube.com/watch?v=yGQWSeQ4KqA jest sugestia, że na wielbłądzie są dwie osoby, bo ma dwa garby. xD I obecność dwóch jeźdźców ma być podyktowana tym, że jeden strzela z łuku, a drugi macha mieczem. xDD
Swoją drogą "pałkarze" chyba też nie reprezentują żadnej zorganizowanej średniowiecznej formacji wojskowej - no ale sama idea lekkiej piechoty jest mniej więcej akceptowalna.
1. Odnieśli się do nieoficjalnego patcha — ominęli pytanie o kompatybilność, więc nie należy się jej spodziewać. Podobnie brak deklaracji wsparcia dla modów. 2:49 krótka lista drobnych bugfixów, które będą włączone.
2. /Definitive Edition/ to "passion project" garstki boomerów z oryginalnego teamu Krzyżowca; reszta studia pracuje nad "Stronghold Unreal".
3. Cena 20 dolarów.
4. Nie będzie wersji pudełkowej.
5. Będzie polska wersja językowa, tekst + głos.
6. Multiplayer przez Steam; możliwość wyłączenia niektórych zmian na potrzeby multi.
7. Dodatkowe rozmiary map 500x500, 600x600, 700x700, 800x800.
8. Nie obiecują zwiększenia limitu wojsk do 10.000.
9. Chcą wydać ulepszony edytor AIV (nie powiedzieli, czy tylko dla Definitive Edition, czy będzie zgodny ze starym Krzyżowcem).
1. Oszczepnik, 25 zł: ma oszczep, którym rzuca przed przystąpieniem do walki wręcz. Zatem robi to samo, co "banita" w SH2.
2. Saper, 50 zł; ma kilof do burzenia murów. Wolałbym, żeby zamiast dodać taką jednostkę, znacząco wzmocnili kopaczy — ci drudzy reprezentują ciekawszą opcję taktyczną, a nie używa się ich dlatego, że ich podkopy nie wystarczają do zburzenia murów.
3. Lansjer na wielbłądzie, 40 zł; brzmi, wygląda i kosztuje tyle samo, co "lekki kawalerzysta" z SH2. Do nagrania (niektórych?) kwestii głosowych tej jednostki użyto kobiety.
4. Wielbłąd z dwoma jeźdźcami, 100 zł. Łucznik strzela tylko, kiedy wielbłąd stoi w miejscu.
5. Tarczownik, 80 zł. Może niszczyć doły ze smołą i nie aktywuje rowów z kolcami. Rozumiem, że w takim razie widzi te pułapki; jeśli tak, to pewnie warto ich posyłać tylko w tym celu. Ma też zadawać większe obrażenia fortyfikacjom (nie pokazali na filmie).
6. Eunuch, 100 zł. Chodzi bez okrycia wierzchniego i jest bardzo odporny na obrażenia. Podobno jego miecz ma zadawać obrażenia paru sąsiadującym jednostkom naraz (może dlatego, że ma dwa miecze? tak jak wielbłąd z dwoma garbami musi nosić dwóch jeźdźców?). Wygląda prawie jak Easter Egg — nawiązanie do Silnego Belwasa z serii powieści "Gra o Tron", który też jest grubym eunuchem i wbrew wszelkim oczekiwaniom potężnym wojownikiem, który też walczy zakrzywionym mieczem i też bez okrycia wierzchniego.
7. Znachor, 100 zł. Leczy jednostki, pojedynczo; sam je znajduje (nie powiedzieli, czy w jakimś promieniu, czy globalnie, czy w zaznaczonym obszarze). Podobno przeniesiony z SHC2. Zaznaczę, że w fanowskim patchu do SHC użyto do leczenia jednostek znachora z budynku od leczenia zarazy. W komentarzach ludzie o to pytali; nie wprowadzają żadnego powiązania między tymi dwoma postaciami.
8. Czatownik ('Ambusher'), 130 zł. Dziecko asasyna i miotacza bomb ogniowych: jest niewidzialny aż do zbliżenia się na odległość, z której może miotać bombami ogniowymi. Nie powiedzieli, czy może zadaje mniej obrażeń niż tenże miotacz, czy jedynym minusem jest odrobinę większy koszt. Jeśli chcieli takiej jednostki, to lepiej było dać tę niewidzialność miotaczowi — choć przez samo istnienie znachora chodzącego po murach i leczącego jednostki, miotacz zyskuje na użyteczności, bo niekoniecznie zginie po drugim podejściu grupy łuczników pod mury.
W ogóle nie poruszyli kwestii balansu względem poprzednio istniejących jednostek, więc nie wiem, czy są planowane jakieś zmiany. Wygląda prawie tak, jakby grupa saperów i tarczowników miała wystarczyć do zastąpienia obozu oblężniczego z katapultami i trebuszami.
Podobnie, nie usłyszałem, czy starzy przeciwnicy też dostaną aktualizację list jednostek o te nowe. Podejrzewam, że nie, i że poprzedni brak deklaracji co do zmian w limicie liczebności armii jest związany z tym, że przeskalowanie istniejących AI do większego wyboru i większego limitu jednostek zostało uznane za zbyt pracochłonne.
[ Dodano: 16 Maj 25, 10:02 ]
W nieco starszym filmie:
https://youtu.be/wTLaSzli2aQ?feature=shared&t=684
pokazali jeszcze trochę grafiki, w tym nowe ozdoby: jakieś ruiny łuków, piramid. Brak takich "większych ruin" w edytorze map był kiedyś omijany przez grupowanie kilku ruin i kamieni w jednej okolicy. Taki dodatek do edytora mógłby być ciekawy. Pytania: czy implikacje dla geometrii rozgrywki będą poprawnie zaimplementowane oraz czy będą jakieś głębsze zmiany w edytorze map; na razie chyba nie wiemy.
[ Dodano: 11 Czerwiec 25, 15:12 ]
Nowy film na kanale FF: https://www.youtube.com/watch?v=pXejCnia8tc
zapowiada "coop mode". Jest przeciągnięty żart o kulturze biurowej, ale nie dostrzegłem dokładniejszych informacji o tym rodzaju rozgrywki. Co-op mode był już w oryginalnym Krzyżowcu w trybie skirmish. W sekundzie 2:21 jest element interfejsu z tym zapowiadanym "szlakiem kooperacyjnym", co pozostaje chyba właściwą treścią zapowiedzi: będzie można go sobie przechodzić z kolegą ze Steama albo dobrać sojusznika AI.
Gdyby to miało iść w parze ze wsparciem dla tworzenia kampanii w edytorze, w integracji z Workshopem Steam, to mogłoby nawet reanimować niektórych entuzjastów edytora map.
Ten tryb kooperacji zapowiada się bardzo ciekawie.
Natomiast trochę martwi mnie historyczność tych nowych jednostek, zwłaszcza np. tych dwóch jeźdźców na wielbłądzie czy tego "eunucha". Macie wiedzę w tym temacie, czy mogły one mieć pokrycie w rzeczywistości? Bo mi się wydaje, że niestety trochę odpłynęli i popsuje to końcowy efekt...
Ten tryb kooperacji zapowiada się bardzo ciekawie.
A masz o nim jakieś informacje? Po tym ostatnym filmie na kanale FF odniosłem raczej wrażenie, że to ta sama kooperacja, co łączenie graczy w zespoły w trybie skirmish. Takie misje z sojusznikiem były przecież w kampanii w SHC, a w tamtym filmie zapowiadają tylko, że zrobią dodatkową kampanię z możliwością doboru sojusznika w każdej misji.
Co do historyczności oczywiście się zgadzam. Niestety dodanie jednostek to najoczywistszy sposób na dostarczenie "kontentu" usprawiedliwiającego cenę.
Nawet bardziej mierzi mnie to, że te jednostki zdają się być wypełnieniem słabych punktów armii z SHC. "Saper" i "tarczownik" w zasadzie służą do tego samego, i wygląda jakby każdy z osobna miał zastąpić kopaczy, lub tarany, lub zestaw ruchomych tarcz i jednostek pieszych — wszystie te opcje były w SHC za słabe, i najlepiej byłoby je bezpośrednio wzmocnić w takim remasterze.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum