|
StrongholdNet - forum graczy Stronghold Największe polskie forum o grach z serii Stronghold. |
|
Internet i komputery - Muzyka tworzona lub/i obrabiana komputerowo
DarnokOk - 28 Luty 16, 22:41 Temat postu: Muzyka tworzona lub/i obrabiana komputerowo Będzie to 3 temat w przeciągu miesiąca jaki zakładam w "Internet i komputery"
Ponieważ moje zainteresowania są dość wszechstronne, tworzę teraz dungeon crawlera, szkoląc przy okazji pixel art, projektowanie gier, jak i algorytmy (lochy generowane proceduralnie, ciężki orzech do zgryzienia, ale jestem już blisko kresu rozwiązania tego problemu; internet na szczęście pomaga). Jeżeli dostatecznie się postaram, to pewnie upublicznię kiedyś tę grę, ale nie o tym dziś będę mówił.
Aby gra zainteresowała odbiorcę, potrzebna jest klimatyczna muzyka i ciekawe dźwięki. Moje pytania wyglądają następująco:
1. Czy ktoś z Was wie, jak tworzone jest audio do programów? Czy najpierw nagrywa się instrumenty, potem się tę ścieżkę dźwiękową obrabia, lub nie? A może da się stworzyć muzykę od zera? Zapewne dźwięki np. uderzenia, upadku, muszą już zostać nagrane przy użyciu rekwizytów zapewniających podobny dźwięk przy interakcji z nimi.
2. Jeżeli da się muzykę tworzyć od zera, to jakie programy polecacie? W grę wchodzą zarówno te pozwalające na tworzenie muzyki brzmiącej "naturalnie", jak i elektrycznych dźwięków typu MIDI czy czegoś podobnego itd. Mogą to być zarówno te darmowe, jak i wymagające kupna licencji. (najlepiej jednorazowo) Najważniejsze, by twory w nich przygotowane można było używać w komercyjnych produktach.
3.Na koniec: Czy istnieją strony w internecie z darmowymi dźwiękami do komercyjnego użytku? Albo pozwalającymi na użycie komercyjne za drobną opłatę. Z dźwiękami ogólnie wiem, że istnieją strony; nie patrzyłem jednak na ich licencję.
Zdaję sobie sprawę z tego, że Kevin MacLeod udostępnia za darmo swoje twory, muszę jeszcze poczytać ich licencję. Aczkolwiek nie uśmiecha mi się używać tych wytworów w swojej grze, są dosyć monotonne i raczej nie będą pasować.
Pamiętam, że kiedyś pobrałem program Hydrogen. Stworzyłem wtedy prosty bit, ale oczywiście zrobiony był sposobem dosyć "na chybił trafił", bo nie znałem funkcji obecnych w programie.
Z góry dziękuję za odpowiedzi, a jeżeli Ty, który to czytasz, nie znasz ich [odpowiedzi], chętnie pomogą mi linki do różnych społeczności muzyków, jeżeli takowe znasz. Oczywiście nie proszę o Googlowanie, bo to zrobię w przyszłości, gdy grę będę doszlifowywał; liczę na to, że może ktoś chociaż liznął tę dziedzinę komputerowego świata. Także te pytania, które wymagają użycia Googla można swobodnie pominąć; ten post będę traktował jako punkt zaczepienia w przyszłości, gdy będę musiał audio przygotować.
Tak, trochę się wkradło w moją wypowiedzi "komercyjne", ale cóż... każdy chyba chce próbować zarobić choćby kilka groszy za swoją pracę, a ja wiem, żeby nie przeforsować i sposób zarobku ustalę z głową, tj. albo niska cena za samą grę, albo nienachalne reklamy pomiędzy poziomami, jeżeli mowa o google play. Zanim do tego dojdzie, minie też sporo czasu i będę inaczej patrzył na sprawy zarobku.
Pozdrawiam i mam nadzieję, że nie zaczynam pisać zbyt oficjalnie, jak na wypracowaniach z polskiego. D:
Odyn - 3 Marzec 16, 20:46
Nie jestem specjalistą, ale wiem że tego typu dźwięki są brane z różnych źródeł. W prostych produkcjach korzysta się z gotowych bibliotek on-line, których jest cała masa. Tych darmowych oczywiście też nie brakuje, chociaż często oferują niewiele nagrań lub dość słabej jakości. Na pewno mogę polecić dwa poniższe serwisy:
https://www.freesound.org/
http://www.freesfx.co.uk/
Niektórzy sami nagrywają potrzebne dźwięki i je odpowiednio przetwarzają, albo generują od zera. Sam tego nigdy nie robiłem i nie wiem jak to wygląda.
Jeśli chodzi o podkłady muzyczne, to kiedyś korzystałem z http://freeplaymusic.com/
Niestety sporo się u nich pozmieniało, szczególnie w kwestii licencji. Akurat w przypadku użycia pojedynczego utworu do gry, koszt jest bardzo duży: $150/rok... Widać, że to cena pod "poważne" produkcje, a nie prywatne projekty.
DarnokOk - 16 Marzec 16, 19:57
Kacper, nasz moderator, podesłał mi ciekawe znalezisko; tworzenie muzyki przy użyciu jako podstawy nawet tak oryginalnej rzeczy jak gumowe zwierzaki wydające odgłosy przy ściśnięciu.
Dziękuję za linki, być może skorzystam w przyszłości.
Ostatni bundel; https://www.humblebundle.com/cryengine-bundle
Trafili z nim dla mnie. I nie dlatego, że zamierzam korzystać z CryEngine, bo na razie tego nie planuję (trochę pracy jak na 1 osobę), ale ze względu na dźwięki i tekstury.
Dźwięków jest od groma, a wszystkie w licencji royalty free. Na pewno zapewnią 80% potrzebnych odgłosów. Choć są one przeznaczone do CryEngine, to tak uniwersalne i nagrane w "normalnym" formacie, że dam radę je wykorzystać we własnym zakresie. 9 (!) odgłosów świerszczy, rozbitych na pliki tak, by ładnie to można było zaprogramować, odgłosy niszczenia przedmiotów z różnych materiałów, stąpania po nich, upadkach na nie, wybuchy, kwestie mówione przez aktora. Słowem, mnóstwo.
Zapewnili też muzykę i wszystko profesjonalnie w minimum 2 plikach; dot. początku utworu, pętli; a do niektórych podkładów jest również końcówka, którą można wsadzić na zakończenie poziomu. Oczywiście, w porównaniu do odgłosów, muzyki nie jest tak dużo, jednak na początek powinno wystarczyć. Kiedyś najwyżej spróbuję sklecić coś bardziej pasującego.
Ciekawe, czy ktoś skojarzy skąd wziąłem dźwięki. Umieszczę w creditsach notkę o nich - pomimo, że to tak jakby "moje" pliki - w ramach podziękowania za ten deal.
Tekstury natomiast jak pobieżnie patrzyłem są w formacie .tiff . W internecie jest kilka konwerterów z tego rozszerzenia na .png czy inne. Nie wiem jak to wyjdzie w praniu, jeszcze nie próbowałem konwertować, a na grafice 3D jeszcze się tak dobrze nie znam.
Są też różne animacje, zapewne też AI. Wszystko przede mną. Ale nie o tym jest temat.
|
|