StrongholdNet - forum graczy Stronghold
Największe polskie forum o grach z serii Stronghold.

Nasza twórczość - Dzieła obronne na przykładach z edytora Stronghold.

Al Ganonim - 16 Sierpień 09, 14:59
Temat postu: Dzieła obronne na przykładach z edytora Stronghold.
Cześć.
Chciałbym Wam zaprezentować krótki przewodnik po dziełach obronnych. Postaram się pokazać jak najwięcej oraz, w miarę moich możliwości, odpowiedzieć na potencjalne pytania :) . Wszystko postaram się poprzeć obrazkami budowli wykonanych w Edytorze Stronghold.

Zaczniemy od podstawowych typów obwarowań zamkowych. Metody obrony oczywiście ewoluowały. Najprostszym sposobem obrony jest wybudowanie ściany, która będzie oddzielała nas od napastników. Taką ścianę nazywamy murem ;) . Mur może jednak byc budowany na różne sposoby.

Jeden z najstarszych systemów obronnych jest system zatokowy. Odznacza się on obroną najwazniejszego miejsca, jakim jest wejście, przez zagłębienie obrony w celu skumulowaniu ataku w określonym miejscu przedpola. W tym momencie mówimy oczywiscie o miejscu przed bramą. Zakrzywienia w murze są tu jednak nieregularne, łukowate. Prezentuje się to tak:




Uproszczeniem systemu zatokowego jest konstruowanie murów obronnych o regularnym kształcie. Tutaj jednak jedyną obroną jest wciąz sam mur. Należy więc zapewnić, by był on wystarczającą obroną przed wrogami. Mur budowany był w formie okręgu lub kwadratu/prostokąta. System obrony tak formowany nazywamy systemem ścianowym.




Następnym z kolei unowocześnieniem jest zastosowanie wieży - budynku, który pozwala ostrzelać wrogów zarówno postawionych dalej, jak i tych, którzy znajdują się bezpośrednio pod murem (pod kątem ostrym). Jest to system wieżowy.




Nowocześniejsze zamczyska budowane były na innym planie. Dodatkiem, który znacznie wzmacniał obronność były baszty, które umożliwiały ostrzał nie tylko napastników juz z daleka od zamku, ale tez tych, który stali już pod murami (o ile tam doszli). Ostrzał następował z góry i od boków. Oto system basztowy.




Oczywiście stosowano przeróżne kombinacje powyższych stylów obronnych. Łączono systemy wieżowe, basztowe, a także poligonalne, ale o nich będzie za chwilę.

W XVI wieku, kiedy proch stał się nieznośny dla konwencjonalnych środków obronnych, wznoszono inne zmyslne budowle. W Stronghold będzie to ciężkie do oddania, ponieważ obrońcy schowani byli wewnątrz murów. Ściślej mówiąc: wewnątrz bastei i bastionów.

System bastejowy polegał na wyeksponowaniu z kurtyny (linii muru) takich dzieł obronnych, które mogłyby śmiało stawić czoła najeźdźcom przy zapewnieniu maksymalnego bezpieczeństwa obrońcom, w nich się kryjącym. W Stronghold system bastejowy prezentuje się następująco:




Wariacją na temat bastei były bastiony. Tu również obrońcy kryli się wewnątrz murów. Bastion był formą dzieła obronnego, który był bardzo samodzielny, jednak łączył się z resztą twierdzy linią murów. W zamczyskach również możemy stosować system bastionowy, jednak ze względu na mechanizm gry w bastionach musielibysmy umieścić wieżyczki obronne, by nasi obrońcy mieli bonus do obrony. A tak prezentuje się prawdziwy system bastionowy:




Ostatnim systemem obronnym, który dotyczy zamku/twierdzy jako całości, jest system kleszczowy. Polega on na postawieniu murów zamkowych na planie poligonu (wielokąta). Jest on unowoczesnieniem systemu zatokowego. Pozwala na ostrzał napastników pod kilkoma kątami z boków w kazdym miejscu przedpola, które jest w bezpośrednim pobliżu zamku. W połączeniu z systemami wieżowym, basztowym, czy bastejowym lub bastionowym, stanowi niemal idealną obronę. Plany poligonalne były i sa nadal szeroko stosowane w nowożytnych systemach obronnych. Tak też zbudowana została Twierdza Kraków, czy też jej noyau, zamek na Wawelu (w przebudowanie z rozkazu cesarza Józefa w XIX wieku). System kleszczowy odznacza się zachowaniem symetrii oraz specjalnie dobranych kształtów geometrycznych. Oto przykład:




Zamki w Stronghold, które budowałem w zgodzie z podstawami wiedzy z zakresu dzieł obronnych utrzymywały się dłużej na polu bitwy. Oczywiście bardzo ważna jest tez taktyka, czyli wykorzystanie mozliwości, jakie niesie z sobą ukształtowanie murów. Szalenie ważne jest teza ukształtowanie terenu. Należy wykorzystywać jak najwięcej naturalnych barier.

To dopiero część poradnika, jaką chciałem Wam pokazać. W przyszłości napiszę nieco o systemach obronnych, które obejmują pojedyncze elementy wchodzące w skład większych systemów obronnych. Mowa będzie o barbakanach, redanach, czy fleszach. Postaram się opisac, jak wykorzystywać kawerny, albo jak zbudować fort (samodzielne dzieło obronne) z poternami, a jesli ukształtowanie terenu pozwoli, z tradytorem.

Jeśli macie jakieś pomysły - piszcie :) .
Pozdrawiam,
Al

Kokoju - 16 Sierpień 09, 16:07

Bardzo fajny tewmat, ale wątpię, czy ktoś takie zrobi w twierdzy. Pierwsze może, ale bramy z Systemu Ścianowego nie zrobi się w ciągu gry, a nawet gyby się zrobiło, to nikt by nie mógł tam przejść, bo to ppo prostu ściana z mostem. System wieżowy... Jeśli by się zrobiło wyżynę z takimi wymiarami to może, ale to będzie raczej rzxadkość. Poza tym nikomu chyba nie będzie się chciało robić SYstemu Kleszczowego. Ale to nie zmienia faktu, że temat jest świetny.
Al Ganonim - 16 Sierpień 09, 16:20

Od razu uprzedzam, że te prace, które teraz wykonałem, mają na celu wyłącznie przedstawienie założeń różnych systemów obronnych. Oczywiście w praktyce nie będzie się budowało tak wysokich ścian lub bram w ścianach ;) . To ma tylko najlepiej prezentować Wam, co jak funkcjonuje. System ścianowy może mieć niższy mur oraz zwykłą bramę. System kleszczowy nie musi byc tak rozbudowany, system wieżowy tez nie musi być wznoszony na pagórku (jak to zrobiłem z prawą wieżą).
W trakcie gry będzie to na pewno inaczej wyglądało. No, chyba się będzie miało wiele wolnego czasu :) .

Zresztą... niebawem zaprezentuję Wam niektóre systemy obronne, które buduje się szybko a łatwo i sa proste w konstrukcji, podczas gdy skuteczność ich jest bardzo duża.

Marori - 16 Sierpień 09, 16:39

Bardzo fajnie wykonana praca 10/10! bardzo przydatne ;) !
jankes1124 - 16 Sierpień 09, 16:58

Zgadzam się z Kokoju... Wszystko pięknie, ładnie, ale np w inwazji nikt nie będzie się głowił nad zrobieniem tak finezyjnych zamków... Zamki dobre są do walki z mocniejszymi przeciwnikami... Poza tym to bardzo mi sie podoba pomysł i zaangażowanie Al'a Może sam spróbuję porobić takie zamki? Kto wie... Ciekaw jestem czy mi takie coś wyjdzie...
T-Rex - 16 Sierpień 09, 18:11

Przyznam się, że nie mam zbytniego pojęcia o systemach obronnych, ale temat jak najbardziej ciekawy.
To, co sprawdziło się w rzeczywistości niestety nie można przełożyć na grę, chyba, że ktoś lubi budować takie warownie i do zwycięstwa mu się nie spieszy, a w trybie multi to już raczej gwarantowana porażka.
Ale w Sh i Shc ładnie się takie zamki prezentują.

Al Ganonim - 16 Sierpień 09, 18:15

Ależ co Wy wszyscy opowiadacie! ;)
Przecież wszyscy budujecie zamki o systemach wieżowych lub kleszczowych wieżowo-basztowych :) . Tyle że pewnie nie zwracacie na to uwagi.

A nie zgodzę się, że to nie ma przełożenia na grę. Ileż to juz razy budowałem zamki na stylu mieszanym... czy to w inwazji, czy na multi ;) .

jankes1124 - 16 Sierpień 09, 18:28

Al Ganonim napisał/a:
Przecież wszyscy budujecie zamki o systemach wieżowych lub kleszczowych wieżowo-basztowych :) . Tyle że pewnie nie zwracacie na to uwagi.


Ha! Co do mnie to ja zawsze buduję prostokątny zamek (single) z wieżami czy basztami... Jeszcze nigdy nie budowałem wyżej przedstawionych... Może czas zmienić budowle?

Al Ganonim - 16 Sierpień 09, 18:59

Dobrze. Powtórzę raz jeszcze. Te wyżej przedstawione to tylko modele systemów obronnych. Jeśli Jankes buduje zamki prostokątne (single) z wieżami lub basztami, to jest to system wieżowy. Proste? :) . Proste. Jesli któraś z wież/baszt jest wysunięta, nieco się wysuwając z muru (lub jest okolona przez mur, który jest wybrzuszony), to jest to styl mieszany, wieżowo-basztowy. Wy budujecie zamki na powyższych stylach, nawet jesli tego nie wiecie ;) . Wszystkie powyższe systemu tworzą podstawę wszystkich innych możliwych kombinacji systemów obronnych zamków. To taka podstawowa klasyfikacja.


------- dodałem --------

Zwrócono mi uwagę na fosę. W niektórych robiłem fosę, w niektórych nie. Obecnośc fosy (lub jej brak) nie zmienia istoty systemu obronnego. Tu przedstawiałem wyłącznie formy muru i obrony muru. Takie rzeczy jak fosa i jej podobne, przedstawię kiedy indziej.

jankes1124 - 16 Sierpień 09, 21:20

Al Ganonim napisał/a:
eśli Jankes buduje zamki prostokątne (single) z wieżami lub basztami, to jest to system wieżowy.


Ależ ja to doskonale rozumiem ;) Może źle napisałem, bo buduje prostokątny z basztami, ale innych modeli nie...

T-Rex - 16 Sierpień 09, 21:45

Budowałam i buduję (nieświadomie do tej pory) systemem ścianowym - mały mur + fosa wewnątrz.
Żaden inny system nie wchodzi u mnie w grę (strata czasu), ponieważ nie zgadzam się z twierdzeniem, że coś innego jest skuteczniejsze.
W rzeczywistości są warownie czy fortece, które nigdy nie zostały zdobyte ze względu na budowę, ale w grze, która daje mi lepsze możliwości obrony niż mury nie tracę na to czasu .
Rozumiem, że to satysfakcja postawić taki zamek - jednak idzie to na koszty gospodarki, a co za tym idzie dużo większego wojska, które ten zamek lepiej obroni od murów i wież.
I w tym jest dla mnie rozbieżność z realiami.

Hunter - 17 Sierpień 09, 15:33

Bardzo fajnie . Widzę , że lubisz używać edytora i to ci sie udaje. Oby tak dalej! :mrgreen:
Al Ganonim - 17 Sierpień 09, 16:47

wojownik123 napisał/a:
Bardzo fajnie . Widzę , że lubisz używać edytora i to ci sie udaje. Oby tak dalej! :mrgreen:


Hahaha :D Ależ mnie rozbawił ten wpis :E.
Jak to dobrze być anonymous ;]

Hunter - 18 Sierpień 09, 13:27

Tylko się nie przyzwyczajaj :-P ...
Prescot - 28 Sierpień 09, 23:23

Wiele z tych dzieł obronnych pojawiło się dopiero w twierdzach 16,17,18 wieku ;]

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group